måndag 10 december 2012

Kärlekshistorien mellan Amanda och Walle och andra fynd

Jag älskar att hitta små spår av före detta ägare i böcker jag köper på antikvariat och second-handbutiker. Tidigare har jag ju bland annat hittat en frän dikt och en sågning. Nu hittade jag ytterligare ett fynd, nämligen ett (vy)kort. Ett romantiskt sådant. Det är skrivet med en söt liten handstil, väldigt personligt och positivt, och det handlar om en Walle som är på spelningar i Staterna och upplever "konstiga kollektiv och hemmafester", äventyr tycks vänta vid varje ställe berättar han. Han tror att hans Amanda hade tyckt om det, och han skriver väldigt rara kärleksförklaringar utan att vara smörig. Det var sannerligen en liten skatt att hitta. Det får mig att undra: hur har Walle och Amanda det nu? Vad spelade Walle och hans vänner för musik? Vad hände på de konstiga hemmafesterna?
Kortet föreställer en glad liten figur som har rivit ett hål i en vägg och tittar på solen genom det.

Tillägg: Någon minut efter att jag skrivit detta hittade jag ytterligare ett fynd i en av mina nygamla böcker - ett avlångt bokmärke föreställande bokryggar. Det var text på baksidan; "Grattis på födelsedagen! Önskar Sofia & Riaan, med hopp om spännande läsning..."

2 kommentarer:

  1. ÅH, jag älskar också lämningar av andra i antikvariska böcker (om det inte är snorkråkor så klart). Bloggade om två exempel på sådana fynd ganska nyligen: http://ordochingavisor.se/2012/10/22/minnen-av-andra-manniskors-liv-kan-ligga-lost-i-antikvariska-bocker/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, sådana lämningar kan man gott klara sig utan!
      Vad underbart att hitta foton! Det kändes som riktigt romantiska fynd.

      Radera