Visar inlägg med etikett ytligheter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ytligheter. Visa alla inlägg

lördag 22 december 2012

Något slags julinlägg (med litteratur) och två dödsårsdagar

Jag var tvungen att sticka ut och köpa de sista julklapparna idag och jag hade verkligen, verkligen, verkligen ingen lust eller ork. Och det är två dagar tills julafton och det finns inte den minsta lilla julstämning yrandes runt i min kropp. Jag försöker bota det med lite julmusik, den där listan från igår. ("Stick your christmas up your arse, ho ho,fucking ho!" som Monty Python sade.)Men den infinner sig inte, och lär inte göra det förrän vid glöggdrickandet på julafton - det var nämligen så det var förra året. Och förra igen.

Men shoppingen gick bra. Jag lyckades hitta presenter till alla efter något telefonsamtal med systern, vi brukar nämligen slå ihop summan och köpa julklappar tillsammans. Så att folk kan få lite dyrare presenter från en student (jag) och en gymnasist (systern).

Sedan tyckte jag så synd om mig själv att jag begav mig till Emmaus secondhand för att skämma bort mig själv lite. Hittade en jättefin slags grön och mönstrad kavaj med puffiga axlar/ärmar och tjusiga knappar. Känner mig som Guildenstern eller kanske Rosencrantz - men nej jag är ju Guildenstern (Hamlet, Rosencrantz and Guildenstern are dead). Och med ett par knäbyxor och långa strumpor till hade jag känt mig som en vän till Oscar Wilde. Ett plagg med många möjligheter alltså! Jag kan även känna mig som en historisk greve. Tyvärr är den lite för stor, kavajen alltså, inte greven. Men äsch.

Stor kavaj, liten greve, vedervärdig bildkvalitet

Jag hittade även lite böcker. Som Silke av Alessandro Baricco. Det är en sådan där liten tunn djäkla bok som ska vara sådär "förförisk" och "vacker". Om den inte är bra kommer jag i alla fall inte ha slösat mycket tid på att läsa den - 120 sidor

Idag var det för övrigt tjugotre år sedan utmärkte Samuel Beckett dog, och tio år sedan underbare Joe Strummer dog. Drick deras skål och må de fortfarande vila i frid!

Beckett
Strummer (älskade!)

torsdag 20 december 2012

Tyg

Jag har köpt en jättevacker klänning! Jag känner mig som... en friherrinna eller något.
Fast den ska jag inte använda förrän vid väl vald högtid. Idag har jag en av mina fina Oscar Wildetröjor. "Work is the curse of the drinking classes" står det under Oscars huvud. Jag beställde den på fyllan.

tisdag 11 december 2012

Naglar

Ack, den tiden då jag studerade på distans och hade tid att leka med mina naglar. Nu är de alltid slentrianmässigt röda. Trötthet gör kreativiteten lidande, tyvärr. Å andra sidan hade jag väl kanske för mycket fritid på den tiden. Detta var från då jag läste upp kurser jag missat på grund av sjukdom på komvux, och det var... själsdödande. Tråkigt. Jag fick ge mig själv morötter. "Om du gör klart detta uppdrag får du äta sushi till middag och läsa André Gide." Typ.

Hemmagjorda lösnaglar.
Grönt och naglpiercing.
Svarvitt.
Lyckoklöver.
Never mind the bollocks.
Yin/yang.