onsdag 19 december 2012

När ska jag orka ta mig igenom denna tegelsten?

Jag har enormt höga förväntningar på Motståndets estetik av Peter Weiss. Den verkar alldeles underbar och dessutom är titeln fantastiskt vacker. Dessutom är det ju Weiss som skrivit en av mina absoluta favoritpjäser, nämligen Marat/Sade (eller om man ska vara petig heter den ju faktiskt The Persecution and Assassination of Jean-Paul Marat as Performed by the Inmates of the Asylum of Charenton Under the Direction of the Marquis de Sade). (Titta på Peter Brooks filmatisering av den på youtube, den är fantastisk! Skådespelarna är fantastiska! Allt är fantastiskt!)

I alla fall. Motståndets estetik. På baksidan står följande: "I romantrilogin Motståndets estetik (1975-81) kombinerade han politiskt tilltal med modernistiskt experimenterande och utvecklade den romanessäistiska traditionen från Marcel Proust, Thomas Mann och Robert Musil." Och det är den kommunistiska motståndsrörelsen i nazityskland och det är Berlin och Paris och Stockholm och jag vet inte vad. Jag känner att jag antagligen kommer att älska den: men. Men! När ska jag egentligen orka ta mig igenom den? Det är inte en vanlig tegelsten. Tegelstenar har jag ingenting emot (exempelvis så läser jag just nu Fowles Illusionisten som jag velat läsa hur länge som helst av en kursare var snäll och lånade ut).

Motståndets estetik är tusen sidor lång (alltså tvåhundra sidor längre än Illusionisten). Men det är inte det största problemet. Det är ett tusensidigt djäkla textblock! Extremt få naturliga pauser och avslut alltså, nog för att jag läser snabbt och har egentligen ingenting emot liten text (som den även har) men det finns gränser även för mig - textblocket känns nästan ogenomträngligt. Jag ska inte låta det stoppa mig, det kommer inte på fråga, men jag undrar - när kommer jag att egentligen att orka?
Egentligen vill jag nu. Nu, nu, nu. Men textmuren skrämmer mig lite.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hehe! Jag tror inte att man måste. ;) Men jag känner att jag måste! :D

      Radera
  2. Åh, den här boken blev jag otroligt intresserad av när jag läste en text om den i Agneta Pleijel-boken "Litteratur för amatörer" nyligen. Man får väl parallell-läsa någon lite mer lättviktig sak så kanske det blir enklare att ta sig an Motståndets estetik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den verkar verkligen otroligt intressant! Har dock inte läst boken du nämner. Men ja precis, parallell-läsning lär ju bli ett måste! (Jag brukar för övrigt parallell-läsa, känns skönt att kunna växla med böcker då och då.)

      Radera
    2. Själv brukar jag försöka undvika parallell-läsning eftersom jag gillar att fokusera på en i taget. Möjligen brukar jag läsa en faktabok/biografi eller liknande, parallellt med en skönlitterär roman, eller en diktsamling samtidigt som prosa. Men två romaner samtidigt blir lite krock för mig! /ord och inga visor-jessica

      Radera
    3. Jag förstår dig, det är ju inte för alla. Jag är en paralell-läsare av rang... Har till och med parallell-tittat på film på youtube för ett antal år sedan. Det var kanske att ta i lite i överkant, haha!

      Radera