måndag 15 oktober 2012

Början, slutet

Det var tyst i några dagar

Jag hörde ingenting mer från er
Om er existentiella ångest som inte längre rörde mig i ryggen
Det var alldeles tyst
Tills ni började klaga igen
Nu var det era kroppar det handlade om
Era i-landsproblem
Era kroppar är i-landsproblem
Ska jag lägga mig på gräset och låta sommarvinden blåsa i mitt ansikte eller ska jag gå hem och boka tvättid och betala fler djävla räkningar? Angående insikten om stillhet: den har en förödande inverkan på i stort sett samtliga andra ambitioner. "Ska jag försöka reda ut mina trassliga relationer till andra människor, eller ska jag sätta mig på min favoritsten på ängen och andas?" Det är inte precis ett svårt val.

4 kommentarer:

  1. Den här texten påverkade mig..jag tror många går och tänker på den stund då allt är perfekt, när livet känns "klart", fullkomligt. Men så blir det ju aldrig, förutom i korta stunder. Nya utmaningar kommer gång på gång, och det är ju det som är livet. Kära du du förstår vad jag menar och du har säkert ett mycket vist svar på detta inlägg! Kram från Fjodor som lever med en ödla nere i patraskkällaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad fint att den påverkade dig, kära vän! Ja, precis, livet går sin gilla gång men det finns alltid ljusglimtar mitt bland all tristess och allt vardagslunk. Ibland är de bara korta - en promenad på tjugofem minuter där solen lyser en så härligt i ansiktet, eller bara ett kort ögonblicks hoppfullhet och glädje. Och utmaningar som verkligen betyder något, som stärker och sporrar en och som också är ett välkommet uppbrott från den stela vardagen. Kram från herr Samsa som skriver på en ungdomsbok!

      Radera
  2. Ja!Ja!Ja! Oh vad spännande! Kommer en Heidi att vara med där? Eller har du börjat på något helt nytt?:) Hur är det med dig? Jag vill dricka skumpa med dig snart!! Kram från Torstens råtta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är mycket möjligt att Heidi figurerar trots att jag har börjat med något ganska nytt! Det är fint med mig, hur är det med dig, kära vän? Alex gillade förresten detta inlägg, så jag är smickrad, jag har en så söt syster! Skumpa med dig vore lovely lovely! Kram från en vacker hammare i Pink Floyd-stil!

      Radera