söndag 11 maj 2014

Instinktivt gillande

Ibland hittar man sådana böcker som man rent instinktivt vet att man kommer att älska. Och ofta, när jag hittat en sådan bok, skjuter jag upp läsningen - jag måste läsa den vid rätt tidpunkt - när nu den skulle infalla, jag blir lite skrämd så att säga, jag måste göra boken rättvisa och andra dumheter.
m/s Tiden av Fredrik Ekelund är en sådan roman. Motståndets estetik av Peter Weiss är en annan, och nej, jag har fortfarande inte läst den. Båda är, för övrigt, tjocka, röda och med vit text på framsidan.



Hur som haver. "En sommarkväll på författarens balkong, de som på 70-talet jobbade tillsammans i Malmö hamn - Donald, Stravinskij, Fjorton, Norrköping, Kocken, Kjell-Erikus och Jins visslare. De äter av Kocken omsorgsfullt lagade gryta, dricker gott och samtalen börjar flöda. De andra arbetskamraterna, hamnarbetarstrejken, Marx, språket - allt avhandlas. Inte minst arbetarförfattaren Gösta Larssons liv och författarskap." Det är vad det står på baksidan, och det var det som lockade mig. Och nu har jag börjat läsa den, och jag, som hade så höga förväntningar, är ännu inte beskriven.

För den verkar fantastisk. Karlarna pratar i mun på varandra och ibland kommer någon med någon lärd utläggning för att bli avbruten på någon som frågar efter mer sill, eller någon som säger något på grov malmöitiska. Redan på sida tjugoett känner jag att, fan, detta kommer bli fantastiskt. Hör på detta:

"Någon vill vara Historiemaestro:
-Almgården hette den innergård på Bastiljen mellan yttermuren och den inre fästningen, det...
Någon annan bryr sej inte:
-Jag såg han på första maj, Folkets Park. Nya skor, faktiskt, men plastpåsen hade han, som alltid. Nu med skånska flaggan på.
Maestron framhärdar liaväll:
-...var kanske världshistoriens största antiklimax, 14 juli 1789, sju fångar satt darr, fyra psykfall, två tjuvar och markisen de Sade.
-Sade de det?
-Jag har en syssling som heter Berlin.
-Sku' du ente ha'tt en markis här istället för parasollen?"

Eller detta;
"-Vem spelar fotboll på skolgården?
-Wer reitet so spät durch Nacht und Wind?"
...och inte förrän på nästa sida, efter bland annat pratet om Bastiljen, kommer det;
"-Es ist ein Vater mit seinem Kind. På flykt efter israeliska bomber."

Ekelund

Dessutom gillar jag att den utspelar sig (saj) i min hemstad, Malmö, nu känner jag mig nästan lite utanför, jag med min "rikssvenska" som folk har kallat det, haha! Jag känner närheten då, liksom jag gjorde när jag läste Kalla det vad fan du vill av Marjaneh Bakhtiari. Och redan kort inne i boken, m/s Tiden, alltså, nämns "Tjyvaparken", som ligger ungefär tio-femton minuters gångväg från där jag bor.

6 kommentarer:

  1. Åh den här boken har helt gått förbi min uppmärksamhet! (Bör tilläggas att jag på senaste tiden sugits in i ungdomsromanernas värld och mer eller mindre uteslutande kvinnliga författare). Men den verkar ju oerhört läsvärd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ungdomsböcker är något jag borde läsa mer av! Jag är vansinnigt o-uppdaterad när det kommer till dem. Eller egentligen när det kommer till all litteratur, det är inte ofta jag gör som de stora bokbloggarna och läser en massa nyutkommet, haha. Men ja, den är riktigt bra so far, jag har inte kommit så otroligt långt eftersom jag läst en del emellan.

      Radera
  2. Och apropå tjocka röda böcker med vit text -- kan verkligen rekommendera De välvilliga av Jonathan Littell! (om du inte läst den redan). Förra årets största och vidunderligaste läsupplevelse för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har faktiskt diskuterat den, en gång när båda ville läsa den och en gång när du berättade (på facebook) hur mycket du tyckte om den! Jag tänkte faktiskt på den när jag skrev detta inlägg för jag har ägt den i flera år men inte kommit mig för att läsa än - trots att jag är säker på att jag kommer att tycka om den! Den ser jag fram emot att läsa!

      Radera
    2. Haha där ser man! Kom på det nu när du skrev det! Men då så, då har du redan hört mina oden :)

      Radera
    3. Ja, och jag ser verkligen fram emot att läsa den! :)

      Radera