lördag 10 maj 2014

Snabbfrågor

Jag gillar ju enkäter och frågor och svar och listor och fan och hans yngre broder. Men så tänker jag; en snabbenkät. Ja, det är ju roligt att fylla i. Men hur kul är det för andra att läsa? Och så kommer dimman och den existentiella ångesten...

Nej, riktigt så illa är det inte. Det är denna dära enligt O (som jämt får mig att tänka på Berättelsen om O - bloggnamnet alltså, inte kvinnan bakom).

Snabbläsare eller långsamläsare? Jag läser fort som vinden. När det inte är vindstilla alltså. Jag läser som stormen Gudrun.
Tegelstenar eller tunnisar? Kvalitet, inte kvantitet. Är en bok bra skiter väl jag i om den är 80 sidor eller 1080.
Bibliotek eller bokhandel? Vänta, vänta, vänta. Vad innebär "bokhandel"? Jag fick direkt upp Akademibokhandelns logga. "Usch och fy", tänkte jag, "kapitalism". Sedan insåg jag att antikvariat och nätbokhandlar nog också rymdes under detta begrepp, och då är ju svaret självklart även om the library is the place to be.
Ljudbok eller e-bok? Om jag nu måste välja... Ljudböcker har jag inte tålamod till, men e-böcker kan vara bra att ha.
Inbunden eller pocket? Pocket ger en mysig känsla tycker jag. Men gamla inbundna böcker med vackra pärmar och sidor av fint papper som inte bara är ditlimmade... Så jag fuskar. Jag gillar båda.
Vampyrer eller spöken? Jag har blivit mer öppensinnad gentemot vampyrer, åtminstone kvinnliga sådana, sedan jag såg några bra vampyrfilmer, en del baserade på Carmilla, så den vill jag läsa. (Att en av filmerna jag såg var av Jess Franco och hette Vampyros Lesbos kan vi ignorera.) Och jag gillade Dracula, boken alltså. Men nej, jag har alltid tyckt att spöken är djäkligt mysiga. 
En i taget eller slalomläsning? Utom när jag låg på sjukhus.
Nytt eller gammalt? Jag tänkte först fuska och sätta båda i fetstil, men... Nej, äldre böcker ligger mig faktiskt varmare om hjärtat.
Bokmärke eller hundöra? Ve dig som viker hundöron i mina böcker! Mina bokmärken är ofta provisoriska, dock.
Snacks eller godis? Vid läsandet? För egentligen föredrar jag snacks, men att doppa popcorn i cheddardipp är inte så praktiskt då. Så, mjölkchoklad, för det är så gott att röka e-cig direkt efter man tuggat på en bit choklad.
Biografier eller memoarer? Med vissa undantag.
Skräck eller chicklit? Jag läser inte mycket skräck, men när jag väl hittar bra sådan blir jag hur glad som helst.
Soffan eller sängen?
Inne eller ute?
Boken eller filmen? Fast det är ju fusk, för det finns filmer som är annorlunda än boken (Trainspotting, Mysterious skin, Hell house...) men som ändå är lika bra. Och i vissa fall är filmen bättre. Men ja, generellt sett...
Twitter eller Facebook?
Goodreads eller Boktipset?
Kokbok eller Bakbok? Fast jag köper aldrig några. Jag köpte lite matporr när jag var yngre, dock. 
Te eller kaffe?
Nobelpriset eller Augustpriset?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar