lördag 8 december 2012

Något fint hände idag

Jag var på Emmaus idag (jag älskar affären, den i Kirseberg samt den mittemot Myrornas nära Triangeln, båda i Malmö har ofta ett underbart utbud - men det är trist med det uppenbara politiska ställningstagandet, de verkar alltså mycket anti Israel - och det där är en riktig fisrumpekonflikt där båda parter drabbas otroligt hårt och det gör mer ont än gott att peka ut offer och förbrytare eftersom både Israel och Palestina farit oerhört illa och gjort oerhört mycket fel mot varandra, men nu skulle det handla om en fin händelse) för att köpa lite billiga böcker (och jag hittade en vacker sjal). Då det var någon minut innan stängningsdags såg jag att det var tre inbundna böcker till priset av två, och givetvis hade jag två i handen så jag bestämde mig för att utforska boklådan vid disken och bara nöd-ta en tredje att ge bort eller något. Plötsligt säger en man (som hört när jag nämnt för kassörskan att jag skulle försöka skynda mig att hitta en tredje bok) med en mycket mjuk röst: "Vad sägs om den här?"
Han håller upp en otroligt vackert inbunden bok. Jag frågar honom vad det är för något och vad säger han? "Maupassant". Mitt hjärta känns fortfarande glatt sådär en vinterkväll. Inte nog med att det var en vacker bok av en författare som intresserar mig, mannen (som var en otroligt stilig och välklädd lite äldre herre som hade en mjuk, lugn och vänlig utstrålning - jag vet att jag har sett honom en gång förut i trakterna och jag reagerade på hans skönhet och vänliga, lugna utstrålning) verkade antingen märka av på mig eller hoppas på att jag skulle uppskatta just denna boken. Jag vet inte varför, men sådana situationer kan jag leva länge på. Tack, anonyme man. Jag såg när jag kom hem och öppnade boken att jag inte ägde just de novellerna som var i boken heller.

2 kommentarer:

  1. Är förtjust i din nya design!:)Jag tror mannen hette Börje, Ingvar eller Gunnar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Nenny! :D Jag tror han var en Ingvar. Eller kanske en Gunnar! Han såg inte riktigt ut som en Börje även om det inte är en omöjlighet. :D

      Radera