lördag 22 december 2012

Borde jag ge Auster en ny chans?

Första intrycket betyder ju mycket, och mitt första intryck av Paul Auster var splittrat. Det var Osynlig jag läste, för den lät ju så bra på papperet. Liksom. Unga poeter, tjusiga européer, sex, dekadens. Den var snyggt skriven och hade en hel del riktigt bra partier (jag minns dock inte exakt vilka eftersom det var ett tag sedan jag läste den), och den avslappnade attityden till incest mellan syskon (verklig incest? imaginär incest?) var intressant.
Men vart ville boken egentligen komma? Varför alla dessa bihandlingar och instuckna kommentarer här och där? Vad ville Paul Auster säga, vad var syftet med hans bok? Varför är huvudpersonen genomgod och nästan felfri medan Rudolf Born, som ändå verkar vara en ganska hygglig prick, plötsligt i princip är... ja, "grymheten personifierad" som det stod på baksidan? Och bokens slut? Va? Varför? Vadan detta?

Men nu har jag blivit lite intresserad av Auster igen. Tänker att jag kanske borde ge honom ytterligare en chans, för Osynlig var ju ingen dålig bok. Bara... rörig. Splittrad, som sagt. Och han skriver ju bra, den där Auster. Vad borde jag läsa av honom för att få ett mer stabilt intryck?


Jag råkade klanta mig och ta bort det här inlägget, så nu lägger jag in det igen. Djäklars.

4 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska läsa Dårskaper i Brooklyn, det var mitt första möte med Auster och jag blev frälst åtminstone! Så testa den. Annars får man väl acceptera att man helt enkelt inte kan gilla alla författare, även om man tycker att man "borde"! Förresten, vad svårt det är att kommentera hos dig, kan du fixa så man kan skriva in bara namn / url? Mvh ord och inga visor-Jessica. http://www.ordochingavisor.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sådant får man ju acceptera ibland, fast jag tänkte att jag nog trots allt borde ge honom en ny chans eftersom jag såg en del kvaliteter som jag tyckte om, kanske bara hade valt fel bok... eller så är han inte min författare helt enkelt. Jag får testa Dårskaper i Brooklyn, tack för tipset! Jag visste inte att det var på det viset med kommentarerna, men nu har jag fixat det, tack för att du sade till!

      Radera
    2. Ja, just Osynlig har jag faktiskt inte läst men en vän som är ett stort Auster-fan sa att hon hade jättesvårt för den boken. Så testa en ny tycker jag! Och bra med kommentarerna, nu får du säkert fler när det är lättare att kommentera!

      Radera
    3. Oh, okey! Ja, jag hoppas det! Jag har faktiskt tänkt "men varför kommenterar så få, det är ju ändå folk som läser bloggen tralalala va latmaskar?" Jag och teknik alltså... hårdvara som mjukvara som inställningar och...

      Radera