tisdag 18 december 2012

En helg och lite till i mellersta Skåne

Nyligen besökte jag mitt familjehem; det vill säga det i mellersta Skåne där mina två småsystrar på fem och snart arton år bor tillsammans med min kära maman och hennes make. Helgen såg ut ungefär såhär:

1. Julkalendern. Massor av julkalendern. Eftersom jag har gått och lagt mig så tidigt har jag orkat vara uppe när resten av familjen sover förutom min femåriga syster - hon kommer in till mig, drar i mig, säger lite gulligt gnälligt att hon vill se "kalendern" men att hon är rädd för mörkret där nere (vilket hon nog inte är, hon är en modig liten dam), men eftersom det var så charmigt och på grund av det faktum att jag älskar Mysteriet på Greveholm går jag ner med henne och tittar på julkalendern. Sedan gjorde jag misstaget (?) att visa henne den ursprungliga Mysteriet på Greveholm från 1996. Då blev hon frälst och vi fick se på hela tillsammans (och så fort trötta jag somnade till ropade syster "TITTA!"). När vi sett alla avsnitt ville hon ha mer och se om vissa avsnitt. Det var då jag visade henne Sunes jul istället. Jag älskar som sagt Greveholm och spökena (snygge sprätt-Jean och gull-Staffan) men nog får vara nog. Man fick i varje fall se Sven Ahlström (Jean samt Greven i julkalendern) naken. Det kan jag absolut leva med.


2. Min yngsta syster pratar om farliga köttätande dinosaurier. Lite pedagogiskt förklarar jag att det finns dinosaurier som inte äter kött, utan gräs och växter och blad... ja, som Alex (äldsta lillasystern, som är vegetarian)! Inser sedan vad jag har sagt och får inflika att det var just det där med att inte äta kött jag menade. Jag tvivlar på att Alex äter gräs och blad.

3. Yngsta systern berättar om en märklig otäck mardröm om blod och knivar. Sedan tillägger hon att hon drömde att Jesus hade ögonen högt upp i pannan. Sedan sade han "kära Gud..." och bad om att få tillbaka ögonen på sin vanliga plats. Ytterst obehagligt. Lite senare frågade jag henne vem Gud var för att se vad hon skulle svara. Svaret löd: HAN ÄR DÖD! Sedan insåg jag att hon trodde att Gud var död eftersom han bodde i himlen.

4. Baka julgodis. Jag och Alex gör marsipanbröd att ge i julklapp till ett par släktingar. Jag penslar ett av dem i choklad och plötsligt ser det ut som Mr Hankey. Alex räddar situationen genom att platta till den till en stubbe istället.

5. Alex söker på Heinz Doofenschmirtz från det labila barnprogramet Phineas and Ferb. Läser att han är fyrtiosju år gammal.

Alex: Fyrtiosju år gammal!
Jag: Oj! Jag trodde han var yngre.
Alex: Jag med.
Jag: Han ser bra ut för sin ålder!

Han ser alltså ut såhär:

6. Jag och Alex kollar igenom gamla texter vi skrivit tillsammans och inser vidrigheten i en del. Sedan byter vi ut karaktärernas namn (och andra namn) mot sådana ur Nalle Puh. Några repliker: "Nu djävlar ska vi supa ner dig, Nasse!" "Tiger the player!" samt "Nej! Jag blev rädd för Sork!" (Sork hade då bytt namn med Norman Bates då några karaktärer diskuterade Psycho.)

Det var en fin helg.

2 kommentarer:

  1. Haha jag avundas dig! Hade också velat bli väckt av en söt liten tomte!^^Din yngsta syster har ett fascinerande inre liv! Jag är väldigt förtjust i Heinz frisyr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det var mysigt, men hon har en tendens att PRATA VÄLDIGT HÖGT OCH DÅ BLIR DET LITE JOBBIGT FÖR ÖRONEN. Men det var så sött när lilla tomten kom in i rummet och frågade om jag ville gå ner och se "kalendern" med henne! Ja, det har hon verkligen, samtidigt som jag undrar om hon är komplett galen (vore inte förvånande med tanke på hur jag och Alex blev...)! Ja, jag tycker att du ska skaffa en sådan frisyr! Jag och Alex tyckte att Tuva skulle skaffa munkfrisyr som Staffan i "kalendern". Men hon ville inte. "Den är för killig."

      Radera