onsdag 12 december 2012

Maskerad

Andrés Stoopendaals Maskerad liknar ingenting som jag tidigare har läst. Berättare är den fjortonåriga parisaren Maxences, ett intelligent och lite brådmoget barn som samtidigt har tonårens typiska funderingar, problem och egocentricitet. Han beskriver sitt liv, sin mamma som tar till spriten efter att hennes make och Maxences far dött, sina vänner, litteratur och film, sina sexuella känslor, lustar och förälskelser i jämnåriga pojkar. Jag älskar Maxences och jag tycker verkligen om att följa med i hans resonerande, att veta vad han tänker på och hur han ser på sitt liv.
Det är en riktigt fin roman som jag kan rekommendera - den är vardagsnära och samtidigt vackert drömsk. Den skiljer sig markant från andra uppväxtskildringar, en frisk fläkt helt enkelt. Ta lille Maxences till era hjärtan! Det gjorde i alla fall jag.

2 kommentarer:

  1. Blev väldigt väldigt sugen på att läsa detta verk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är finfin! Du får gärna låna den!

      Radera