tisdag 4 september 2012

Roman med kokain

Jag måste rekommendera den. Roman med kokain av en M. Agejev, förmodligen en pseudonym. Romanen är alldeles underbar med ett utmärkt språkligt flyt. Den nittonårige Vadim hittas död och bland hans få personliga tillhörigheter finns manuskriptet Burkevits vägrade. Det är Vadims historia.
Det är, självfallet, en roman om kokain. Men det är en roman om så mycket mer. Om en (mycket!) ung mans uppgång och fall. Ner i drogträsket. Ner i döden. Men även om vänskap, och om vänners svek. Om samhörighet. Om sexualitet - där hans tankar och åsikter känns förvånansvärt moderna! - och om verklighetsflykt och hyckleri.
Sättet han beskriver sina drogupplevelser på är både lätta att relatera till (med detta menar jag inte att man nödvändigtvis måste ta till droger eller ha gjort det för att förstå, alla har sina sätt att fly verkligheten på) och att ta till sig. Man förstår honom. Man sympatiserar med honom, ömkar honom, men inte på något självrättfärdigande sätt. Man önskar bara att det inte vore för sent för honom. (Och med "man" utgår jag alldeles skamlöst från min egen subjektiva uppfattning.)

Och ett utdrag (som jag älskar): Under de långa kokaindygnen i Iags rum slog det mig att det väsentliga för en människa inte är vad som inträffar i tillvaron omkring henne utan endast hur det som inträffar reflekteras i hennes medvetande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar