onsdag 5 september 2012

Reservoir Dogs

Jag såg om Reservoir Dogs med min syster och en god vän i helgen (jag hade inte sett den på flera år) och jag fastnade totalt för den. Jag visste att jag tyckte om den, men nu har det blivit min favoritfilm av Tarantino. (När jag var 14 var det Kill Bill, när jag var 15 bytte jag till Kill Bill vol 2, och sedan gillade jag Inglorious Basterds med sin Bear Jew.) I alla fall, anledningen till att jag älskar Reservoir Dogs är inte de "skitcoola" dialogerna om Madonna och jättekukar och dricks och servitriser, utan delvis för det helt djäkla briljanta skådespeleriet. Verkligen toppklass, speciellt av Tim Roth som Mr Orange, vad den mannen kan gestalta smärta, panik och dödsångest! Så, delvis det och delvis den otroligt gripande relationen mellan Mr Orange och Mr White som utmynnar i något likt en grekisk tragedi a´la gangsters.

Ingen kan blöda som Tim Roth.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar