onsdag 19 september 2012

Orphée av Jean Cocteau

Orfeus kom i mitt brevinkast.
Det blev våldsamt kladdigt.

Förlåt. Jag är förkyld. Jag är inte mig själv.

Cocteaus filmkonst (och hans författarskap och bildkonst) är fantastisk, och nu har jag äntligen den kompletta "Orfeustrilogin" av Cocteau - Poetens blod, Orfeus och Orfeus Testamente som de heter på svenska. Rekommenderar dem väldigt, väldigt varmt. Min personliga favorit är Poetens Blod (som för övrigt känns aningen distanserad från de andra filmerna, nu var det förvisso alldeles för länge sedan jag såg den, och jag måste erkänna att jag bara har sett den en enda gång) som är visuella orgasmer, ögongodis om man vill ha ett lite mer oskyldigt uttryck, mums för ögonen om man vill ligga lite i mitten och... ja. En otroligt vacker film helt enkelt.
Å andra sidan är det inte helt enkelt att välja favorit. Alla tre filmer har rent sublima moment! Jag älskar verkligen Cocteau. Älskar. Passionerat

Från Poetens Blod. Vackert, vackert och alldeles galet.

Från Orfeus. Även det en otroligt estetisk film

Och här är en bild från Orfeus Testamente, föreställande Cocteau själv. Han var över sjuttio år gammal men fortfarande en otroligt stilig herre.

3 kommentarer:

  1. Jag gillar också hans bildkonst skarpt!:) Åh så fiina och kulturella vi är Victoria!^^ Du har en sådan excentrisk filmsmak! Filmerna är väldigt vackra...om än rätt förvirrande tycker jag...^^ , men det har vi ju redan pratat om:P God natt min sköna dam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilderna är fantastiska! Jo, visst är vi förnämliga och kultiverade! Haha, ja, jag inser att jag gillar ganska... originella filmer! Ja precis, men du greps väl av en del saker i Orfeus Testamente? Orfeus, som du väl inte hade sett, är nog den minst förvirrande av de här tre filmerna, det vill säga den rakaste med mest "början, mitten, slut" och mer definierad handling. Den bygger ju på flera sätt på Orfeusmyten också, dessutom förstår man nog Orfeus Testamente rätt mycket bättre om man sett Orfeus då de refererar väldigt mycket till den. Nu hoppas jag att du läser detta långa svar, Nenny! ;) Goder natt, tjusiga lady!

      Radera
  2. Tack för detta utförliga svar! Guder nattir!

    SvaraRadera