fredag 7 september 2012

Något nytt

Jag köpte en diktsamling på Stadsmissionen idag för att den hade en så otroligt märklig titel. Frånvarande ur samma stim av bläckfiskar. En Mattias Forshage hade skrivit den. Titeln hade kunnat vara fruktansvärt pretentiös, men nu kändes den ändå inte det. Jag tror det var tack vare bläckfiskarna. Jag tycker om havsdjur. De dikter jag hunnit läsa har varit ungefär lika mysigt märkliga som titeln.
Som den här. Den heter Det allegoriska insektskåpet :

Varje låda man drog ut i det stora tunga insektskåpet hade ett likartat innehåll, genom glaset såg man ett pedantiskt litet arrangemang med en askkopp, en pipa och spridda småföremål; speglar, torkad svamp, renlav, små träd från modelljärnvägar, osv, men alla var olika, var och en skulle gestalta en viss tobaksort som därmed visade sig gestalta ett visst sinnestillstånd.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att titeln låter både lustig och sorglig! Har du läst ut alla dikterna nu? Vad är det genomgående temat? Ensamhet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med! Finurligt fast dystert. Jag har bara bläddrat igenom boken än, men det verkar vara en ganska så blandad kompott. Ger ett utförligare svar när jag faktiskt läst hela, käre bestefar! :)

      Radera
    2. ...men det verkar vara ganska beskådande dikter. Lite utanförskap kanske.

      Radera