söndag 29 juli 2012

Tematrio om deckare

...fortfarande snällt och vänligt lånat av http://lyrannobel.blogspot.se/

Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur.
1. Då måste jag väl säga Sir Arthur Conan Doyles Sherlock Holmesberättelser. Jag gillar Sherlock! Och Watson. Deras relation är härlig (de kompletterar varandra perfekt!) och jag blir sådär bubbligt mysglad av att läsa om hur de löser de mystiska brotten.

2. Edgar Allan Poe med Morden på Rue Morgue och Mysteriet i Marie Rogêt! Sedan finns ju även Det undansnillade brevet som jag inte tror jag haft äran att läsa än. Jag bara älskar detektiv Auguste C Dupin! Och berättarrösten är inte dum den heller. Dessutom; det är ju riktiga klassiker också; Rue Morgue ska ju vara den första detektivhistorien. Finfint!

3. Jag läser inte mycket deckare. Jag läser i princip inte deckare alls. Men jag läste en brutal, rå och obehaglig roman när jag fyllde arton för ett antal år sedan. Den var bra. Och äcklig. Och läskig. Jag tror att jag vill läsa om den för att se om jag fortfarande mår dåligt av den. Den hette så mycket som Shadow Man och var skriven av Cody McFadyen. Jag minns en del skönhetsfel, men jag minns främst otäckheterna. Så det är ett gott betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar