måndag 30 juli 2012

Tematrio om djur

Jag tycker att sådant här är kul och fortsätter att låna av http://lyrannobel.blogspot.se/ .

Berätta om tre böcker där djur spelar en viktig roll!
1. Ringaren i Notre Dame av Victor Hugo. Geten Djali spelar en stor roll för Esmeralda. Och för poeten Pierre Gringoire. Och för Esmeraldas öde genom Gringoire. Det är han som får den tacksamma uppgiften att avgöra vem av dem, Esmeralda eller Djali, som ska få leva eftersom han bara kan rädda en av dem.
"Och dock utkämpades inom honom en våldsam strid, i vilken han lade i vågskålen, ömsom flickan, ömsom geten. Han betraktade än den ena, än den andra med av tårar fuktiga ögon och mumlade för sig själv:
-Och ändå kan jag inte rädda er båda!"


2. Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. En mycket snäll och rar katt figurerar och gör sådana där saker som katter brukar göra.


3. Året runt på Björnbärsstigen av Jill Barklem. Underbara barnböcker med fantastiska illustrationer. Åh, vad jag älskade sagorna och bilderna som barn! Min favoritberättelse var den om hösten.


2 kommentarer:

  1. Åh ja speciellt den sistnämnda är väldigt fin:P Jag blir så glad av att se den:)

    SvaraRadera
  2. Ja, den är så fin och söt! Jag älskar alla böcker och bilder men ja... Björnbärsstigen. Åh.

    SvaraRadera