lördag 28 juli 2012

Tematrio - Nobelpristagare

Snällt lånat från http://lyrannobel.blogspot.se/!

Vilka är dina tre favoritböcker skrivna av författare som erhållit Nobelpriset?
1. Falskmyntarna av André Gide, som fick priset 1947. Den är självklar. Ett väldigt självklart val. Gide är en av mina absoluta favoriter och jag upptäckte honom av en slump - det vill säga utan att veta att han känt Oscar Wilde och fått Nobelpriset. Det enda jag visste var att han skrivit en bok vid namn Falskmyntarna (som jag hittat för 60:- på ett trevligt antikvariat i Lund) och så antog jag att han var fransk. Det var Falskmyntarna som fick mig att bli upp över öronen platoniskt jätteförälskad i André Gide. När jag läser Gide känner jag mig trygg på något sätt. Som om vi verkligen har en djup vänskapsrelation, jag och han.



2. Andningsgunga av Herta Müller, som fick priset 2009. En alldeles underbar bok. Jag älskar Müller i allmänhet, men den här är hennes bästa. Underbart språk. Fascinerande huvudperson. Läs och njut, njut, njut.


3. Midaqq-gränden av Naguib Mahfouz, som fick priset 1988. Jag minns att jag tyckte väldigt mycket om den. Det är nog dags för en omläsning snart.



Sedan fanns det ju en massa bubblare också förstås. Tranströmer, exempelvis. Början av min roman blev jämförd med hans dikt Minusgrader av en kompetent författare. Det kändes väldigt fint. Andra bubblare är Thomas Mann, Pablo Neruda, Sartre, Lagerkvist, Camus och några till. Och Selma är ju så fin.

2 kommentarer:

  1. Bra val :-) Tack för tipset om Falskmyntarna, den har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar! :) Åh, gör det, den är underbar. En av mina favoritböcker.

      Radera