söndag 5 augusti 2012

Fittstim


För ett par dagar sedan fick jag äntligen tag på Fittstim av bland annat Linda Skugge och Belinda Olsson. Jag har velat läsa den i tolv år! Men när jag var tio vågade jag inte leta reda på en bok med ett könsord i titeln och sedan kunde jag inte hitta den på något antikvariat förrän nu. Jag trodde att den skulle kännas daterad, men det var bara en del saker som gjorde det (samhället har exempelvis kommit långt i kampen mot homofobi, och i min värld var det menat som en slags rolig komplimang när jag blev kallad "slampa" - vilket förstås är lika illa) - på gott och ont. Det var väldigt hög kvalitet på de allra flesta texter och min favorit var nog den om tjejer och humor av Paula McManus.
Även om exempelvis Linda Skugge blivit blå medelklass och tagit tillbaka att hon är feminist och slutat ta tillbaka och ja jag vet inte, håller i alla fall denna bok fortfarande. Jag skulle rekommendera den till honar och hanar och henar i alla åldrar. Faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar