söndag 26 augusti 2012

Tematrio om yrken

Berätta om tre böcker som skildrar huvudpersonernas yrken. (Från Lyrans Noblesser, som vanligt.)

1. André Gides Falskmyntarna handlar om väldigt många olika människor, men den egentliga huvudpersonen som knyter de flesta samman är Edouard, en man i yngre medelåldern (som för övrigt bär många likheter med André Gide själv, exempelvis yrket och preferensen för vackra ynglingar) som är författare. Tredjepersonsperspektiv blandas med Edouards dagböcker där man får veta att han arbetar med en roman som heter just Falskmyntarna.


2. Doktor Jekyll och Mister Hyde av R. L. Stevenson handlar om en man som arbetar som... Ja, det hörs ju på titeln! Jag köpte boken till min syster som var intresserad av den, jag tänkte först låna ut den till henne men sedan hittade jag en fin utgåva för bara femton kronor på en second-handaffär. Det var tur att jag köpte den åt henne, för nu är det en av hennes favoritböcker.


3. Chelsea horror hotel av Dee Dee Ramone handlar om... ja, Dee Dee valde att ha sig själv som huvudperson i denna otroligt skruvade historia. Och vet man att han var en Ramone så känns det ganska onödigt att berätta vilket yrke han hade. Det säger liksom sig självt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar