torsdag 16 augusti 2012

Tematrio om jänkare

Lyran tycker: Berätta om tre romaner/texter skrivna av författare från USA!

1. The sluts av Dennis Cooper. En otroligt obehaglig bok av en författare med en otroligt obehaglig fantasi. Här handlar det om berättelserna, eskapaderna och mytbildningarna om och med och kring en ung manlig eskort på en websida. Fullt av opålitliga berättare. En väldigt mörk, pervers och sällsamt poetisk roman. Coopers bästa, enligt mig. Jag mår dåligt och njuter på samma gång.


2. I en klass för sig av Curtis Sittenfeld  är en bok om en osäker liten fröken som vänder kappan efter vinden. Utnyttjar och låter sig utnyttjas. Stackars lilla naiva skitunge! Jag bannar och tycker synd om. Jag läste den när jag var sexton och tyckte mycket om den. Jag kände för att skriva ungdomsromaner efter att ha läst den. Och just nu har jag faktiskt ett sug efter samma sak.


3. Ibland bara måste man av David Levithan. Jänkarna är visst bra på att skriva om ungdomar! Så det fick bli den sötaste, raraste ungdomsboken jag vet. För att väga upp läskiga Cooperkaraktärer och egoistiska Curtiskaraktärer. En liten gay-utopi!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar