tisdag 26 juni 2012

Det passar sig inte!

"Det passar sig inte" är en alldeles underbar liten bok som handlar om vett och etikett och hur man för sig. Den är skriven på 1800-talet, men Känguru förlag gav ut den på nytt för något år sedan. Här får du veta hur du ska bete dig om du vill verka gentlemannamässig, några exempel är:

"Det passar sig inte, att medföra och förtära starka drycker i käpp eller dylikt."

"Det passar sig inte, att försegla bref genom slickning af omslagets gummirand, ty utom att sjukdom deraf kan uppstå, har man ingen rätt att skicka sitt spott till andra."

"Det passar sig inte, att tumma på sina egna mustascher- och ännu mindre på andras."

Min favorit är:

"Det passar sig inte, att i umgängeslifvet vara alltför älskvärd och förtrolig, klappa folk på skuldran, boxa dem eller puffa dem på refbenen, eller knipa dem i lår, armar, kinder och näsa eller ropa mot dem vid inträdet: Morjens bror Pettersson, du glada lax!"

2 kommentarer:

  1. Man får alltså inte tumma på andras mustascher? Attans också...då har jag gjort bort mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då... Själv brukar jag mest tumma på mina egna, men ibland även på Sigismunds. Vi får skärpa oss.

      Radera