fredag 8 juni 2012

Brudlitteratur

Jag har börjat en distanskurs för sommaren som handlar om chick lit. Och det innefattar ju förstås att läsa en massa chick lit. Jag kommer bege mig till biblioteket i nästa vecka, och det med skräckblandad förtjusning. Chick lit är inte min genre om man säger så. Dessutom är det väldigt viktigt för mig att böcker är välskrivna. Aj, aj, aj. Men det ska bli roligt! Jag hoppas att jag hittar några relativt välskrivna - eller åtminstone underhållande! - böcker. Alltså sådana som inte bara handlar om märkeskläder, skor och heteronormativitet. Det ska bli roligt att läsa böckerna med feministglasögonen på sig. Fast jag misstänker att de där glasögonen sitter rätt hårt fast framför mina ögon i vilket fall.

Jag borde ju faktiskt inte vara så fördomsfull att jag utgår från att alla brudbokshuvudpersoner är neurotiska, klumpiga och charmerande damer i trettioårsåldern som letar efter Den Rätte tillsammans med några hysteriska tjejkompisar och kanske någon söt och fjollig bögpolare. Men jag läste en del chick lit när jag var i tolv- till sextonårsåldern och det fanns ju definitivt många bottennapp. Och böcker som liknade varandra något ofantligt. Men Marian Keyes gillade jag - och gillar fortfarande. Hon har ett träffsäkert och kvickt språk, och vet hur man blandar högt och lågt, humor och svärta och så vidare.

Denise Rudberg är obligatorisk i kursen. Det ska bli roligt. Min mamma sade att "Mathilde" var något av det sämsta hon någonsin läst, nämligen. En bok hon  lånade ut till mig enbart för att den var så usel, och då gillar hon ändå att läsa lite lättsmält underhållning som inte behöver vara särskilt välskriven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar