torsdag 7 mars 2013

Fejkad orgasm

Jag läser en bok vid namn Fejkad orgasm, skriven av diverse personer, sammanställd av Susanna Alakoski och Amanda Mogensen. Väldigt snygg med guldornament och grejer. Ehrm. Ja. Det finns annat än ornament i världen. Men i varje fall. Jag minns att jag läste om den när den kom (öhöhö), 2008, men jag har inte tänkt på den alls sedan dess, tills jag hittade den utread. Tänkte direkt att jag måste läsa den, jag som försöker skaffa mig en mer naturlig och icke-rigid-låtsasperfekt syn på sex och muffen (bot-bot!) och sådant. I en rigid syn på sex, där sex är låtsas-perfekt, ingår nämligen fejkade orgasmer. Hundratals. Jag är bra i sängen och kan komma och du är bra i sängen och får mig att komma, etcetera etcetera etcetera.
Jag är varken porrstjärna eller prostituerad, jag får för helskotta inte betalt för att fejka!
Det är så cyniskt och kontraproduktivt alltihop, men jag är i alla fall medveten om att jag är cynisk och kontraproduktiv och försöker göra någonting åt det hela.

Det är en rolig och sorglig och snygg och informativ och djäkligt angelägen bok. För jag tänker lite cyniskt: vem sjutton fejkar inte? Och sedan inser jag att alla inte fejkar. Faktiskt. Det finns till och med (!) kvinnor (!) som aldrig fejkat (!) i hela sitt liv (!!!).

Jag tycker att Ann Söderlund verkar vara en ganska jobbig människa, men hon skrev en väldigt skojsig sak i denna bok: "Kanske uppfanns 'le fejk orgasm' vid franska hovet när Marie Antoinette insåg hur mycket snabbare det gick att sparka den där fumlige träbocken Louis ur den kungliga sängen och smyga tillbaka till älskaren Fersen om hon bara överdrev en smula." Hehe. Men nej, jag tror inte att det stämmer. Anledningen kan mycket väl stämma: få fumlig träbock att ge sig. Men sjuttonhundratalet? Nej, jag tror att det var betydligt tidigare än så. Jag tror Jungfru (hm) Maria fejkade med Josef ibland. Jag tror att Eva fejkade med Adam. Jag tror att antikens grekiskor fejkade hela tiden eftersom de sågs som andra klassens medborgare och tänkte att de skulle göra karlarna nöjda och glada. Och så vidare.

För övrigt fejkar kvinnor som ligger med kvinnor också, även om vissa verkar vilja tro annat. Ja, även när de ligger med kvinnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar