fredag 22 mars 2013

Barn och barnböcker (är svåra)

Alltså, den här fördomen som folk nämner (och sedan ska dementera) när det skrivs om barnlitteratur, att det skulle vara enkelt att skriva... Tror folk verkligen det på allvar, att "ähh, vem som helst kan skriva en barnbok" eller är det bara hittepå, behöver man verkligen dementera det? För mig känns det så självklart; barnböcker verkar helt äckligt svåra att skriva.
Det kanske är för att jag inte förstår mig på barn som jag känner på det viset; vad sjuttsingen är det med barn egentligen!? De är underliga (när jag var liten och blundade såg jag en jädrans lunnefågel för mitt inre, fast det säger kanske mer om mig än om barn i allmänhet) och små och läskiga (i alla fall i flock) och har en alldeles egen logik. Jag vet inte hur jag ska behandla barn. Och då är jag ändå storasyster till fyra, varav tre är barn nu. Små kusiner har jag också, och ett litet kusinbarn.
Men barn jag inte känner, alltså, hur fanken ska jag förhålla mig till dem? Det kan vara svårt nog med barn jag känner, hur mycket jag än tycker om dem (det är liksom inte det det det det handlar om). Så, alltså, barn i allmänhet... Det brister i kommunikationen! Och så känner jag att det förmodligen hade blivit om jag försökt mig på att skriva barnlitteratur också. Bristande kommunikation. Antingen skulle jag komma med något komplett oläsbart med en massa svåra ord och konstiga skämt som inte en unge under sexton skulle förstå. Eller så skulle det bli på andra hållet, att jag skrev som om jag absolut inte tog barnen på allvar, sådär som alla barn avskyr när vuxna gör. "Fin grå gris. Minigris. Nöff Nöff" i en bok för tioåringar, ungefär. (Fast jag hade inte ens försökt att skriva om djur, för djur förstår jag mig inte heller på.) Och jag tycker att det är av yttersta vikt att en barnboksförfattare tar sina små läsare på allvar, så hade jag ens försökt hade jag bara blivit äcklad (trots att det, i teorin, verkar roligt att skriva för barn).

Slutsats: Jag beundrar skickliga barn/ungdomsboksförfattare som bara den. Och, för den delen, folk som jobbar med barn och är bra på det. För själv är jag är helt clueless.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar