onsdag 7 november 2012

Utkast till ett mörker

Alexander Nyströms novellsamling Utkast till ett mörker är en absurdistisk och suggestiv samling noveller, somliga obehagliga, somliga enbart bisarra. Jag tycket mycket om samlingen, den är skriven med ett vackert språk, känslan man får är väldigt speciell. Novellerna har väldigt snygga namn, bland annat Alfabetet enligt Judas, Dalìs delirium och Notturne.
Mina favoriter var den märkliga Alfabetet enligt Judas, som var som många små, märkliga noveller och fragment i ett, och den ganska obehagliga men underbara Notturne.

Ur Alfabetet enligt Judas, bokstaven A står för ATLANTISK SÖMN:
Förmodad vilometod praktiserad av invånarna i den förlorade staden Atlantis. Under atlantisk sömn rör sig den sovandes ögonlock precis som i remsömn, men i mönster som ingen känd vetenskapsman lyckats dechiffrera. Beroende på hastigheten och stabiliteten i vibrationerna kan den sovande snabba upp eller sakta ner tiden efter eget huvud. För att framkalla den här typen av sömn intages en speciell soppa på växter och mineraler före sänggåendet. Atlantisk sömn är alltid drömlös.

Jag är inte säker, men jag tror att jag vill sova den atlantiska sömnen.

2 kommentarer:

  1. Sött omslag! Låter väldigt speciellt! Jo ibland hade det varit skönt att ha en drömlös natt, fördriva maran!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sött fast ganska obehagligt också. Väldigt speciell bok, ja! Mm, jag som inte gillar att drömma så mycket... fast ibland är ju drömmar ganska inspirerande. Men nej, jag hade föredragit att inte drömma. Jag drömmer så ångestladdade drömmar ibland, vet inte om det är på grund av medicineringen eller vad det är.

      Radera