måndag 12 november 2012

Den mystiska poeten

Idag var jag och lunchade med min syster i min hemstad, det vill säga Malmö. Vi besökte även en del second-handaffärer. På Emmaus hittade jag en bok vid namn Eremonaut II - en bok från en nättidskrift med bland annat poesi, recensioner och prosa. Boken lät intressant, så jag köpte den. I boken låg tre A4-papper med dikter på - jag gissar att det är dikter av den som ägde boken före mig eftersom det fanns korrektur med bläck vid vissa ord. Dessutom googlade jag verser ur dikten och fann ingenting. Varför fanns hans eller hennes dikter där? Ville hen sprida sin diktkonst till andra, ge någon slumpmässig människa en liten gåva? En av dikterna var dessutom väldigt bra. Spillra hette den. Om någon mot förmodan skulle läsa det här och känna igen den, så, eh, kontakta mig? Det vore roligt att veta vem denna mystiska poet är.
Här är dikten:


Jag kommer ihåg när du cyklade uppför kullen till observatoriet,
när du vilade på min axel,
när du fingrade på fingrade på fingrade på
saker som du inte hade att göra med
(en sjal som tillhört någon annan
insidan av mina ögonlock)

Jag kommer ihåg framtiden,
när vi möttes igen efter alla dessa år
och vi kände igen varandra, både du och jag
och hon

När vi lärde oss att bryta igenom till varandra
bara genom att vara,
bara genom att andas, att leva, att älska.
När du lärde mig att våld föder inte bara våld utan också en längtan
När du viskade i mitt öra att inte vara rädd,
vad som än händer kommer du också att gå sönder.

Jag kommer ihåg att jag ska trampa sönder ditt liv
att en skärva av en tand, ett porslinshjärta eller ett emaljöga
ska tränga in genom läderhuden under mina fötter
ska
fördelas som ett fint pulver
ett damm
en blandning av stjärndoft och kalcium som sprider sig i blodomloppet
och ett enda spån ska leta sig fram till mitt hjärta och slå hål på hela min värld

Jag kommer ihåg att jag aldrig bad dig om förlåt
För jag trodde
att det var samma sak som att erkänna skuld.

Det är det sade du,
men det är det värt.
Men vad du än gör, var inte försiktig
tassa aldrig på tå
bland andras krossade drömmar
slå hellre ditt eget liv i spillror.

Jag lovar att vara en vagel i ögat på dig
om du vill vara en tistel i min trädgård
och jag ska visa dig min nakna armbåge
om du ger mig din själ
och jag ska raka av dig allt ditt hår och kalla dig Billy
efter en pizza eller en jazzlegend.

Jag kommer aldrig att glömma den dagen
när du tatuerade in ett slagskepp över hela ryggen 

och jag kommer aldrig att glömma hur du strävade dig fram genom balsalen
förbi frackarna och limousinerna
förbi drinkarna och kandelabrarna
förbi vakthundarna och snittarna
förbi jungfrutornet i Bosporen
förbi alla mina vitala organ
rakt in i mitt öra
du sade

du och jag kan vara varandras spillror
men bara om du också vågar gå sönder

Eremonauts hemsida.

2 kommentarer:

  1. Ojojoj jag blev också tagen av denna dikt! Så spännande att hitta old notes...

    SvaraRadera